Dah puas cuba untuk berhenti merokok tapi tak berjaya??

Merokok merupakan salah satu ketagihan yang amat membimbangkan kita. Mereka yang merokok ni bukan tak nak berhenti tetapi sering gagal kerana orang di sekeliling masih merokok. Pelbagai program telah diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia seperti Klinik Berhenti Merokok dan Zon Bebas Rokok untuk membantu mereka yang ingin berhenti merokok.



Penyebab ketagihan

Nikotin adalah bahan kimia di dalam rokok yang menjadikan perokok teringat2 untuk merokok. Nikotin yang disedut ke dalam peparu akan dilepaskan ke peredaran darah. Ini akan menyebabkan nikotin masuk ke dalam otak dalam sekelip mata.Di dalam otak nikotin akan melepaskan bahan kimia otak iaitu neurotransmiter (dopamin)yang akan mempengaruhi emosi dan  memberikan rasa tenang ketika merokok. Seterusnya menimbulkan ketagihan.Tu yang duk teringat2je.

Komplikasi

Rokok tembakau mengandungi lebih dari 60 bahan kimia penyebab kanser dan berbahaya untuk kesihatan.  Ini termasuk rokok herba.


Merokok membahayakan organ di dalam badan dan sistem imun badan.Separuh daripada perokok akan mati disebabkan oleh rokok.  Antaranya ialah 
  • Kanser peparu.9 daripada 10 kes kanser peparu adalah disebabkan rokok. Merokok boleh menyebabkan penyakit pernafasan kronik dan menerukkan asma. Kebanyakan kanak2 yang mendapat asma semasa kecil adalah disebabkan ayah atau ahli keluarga terdekat merokok.
  • Lain2 kanser seperti kanser esofagus,tekak ,mulut, buah pinggang dan pundi kencing.  Secara keseluruhan merokok menyebabkan 30% daripada kematian disebabkan kanser.
  • Sakit jantung. Merokok meningkatkan risiko kematian penyakit kardiovaskular seperti s0 erangan jantung dan strok.  Berhenti merokok boleh mengurangkan risiko serangan jantung sebanyak 50%. x silap syarikat insurans pun taknak cover orang yang mati mengejut sebab strok atau jantung kalau pernah ada sejarah merokok.Benda ni pernah jadi kat kawan saya
  • Diabetes. Merokok boleh menyebabkan kerintangan insulin seterusnya akan menyebabkan diabetes mellitus. Merokok juga boleh mempercepatkan komplikasi diabetes seperti kegagalan buah pinggang dan sakit mata.
  • Masalah mata. Merokok boleh meningkatkan risiko penyakit katarak.
  • Ketidaksuburan. Merokok menyebabkan susah mendapat zuriat. 
  • Kehamilan dan komplikasi. Ibu yang terdedah dengan asap rokok semasa hamil boleh meningkatkan risiko anak mendapat asma semasa kecil. Wanita yang merokok akan meningkatkan kadar kematian bayi mengejut dan kelahiran pramatang.
  • Masalah gusi dan gigi. Merokok menyebabkan perokok mudah kena jangkitan pada gusi dan gigi.
  • Merokok boleh menyebabkan tua sebelum usia di  mana ia boleh menyebabkan perubahan pada struktur kulit dan menjadi kedut dengan lebih cepat. Gigi pun boleh jadi kuning.
  • Risiko kepada ahli keluarga. Kalau rasa x sayang isteri dan anak merokokla selalu sebab orang yang duduk dengan perokok lagi tinggi potensi nak kena kanser dan asma.
Kalau nak tahu ada pelbagai ubat berhenti merokok dekat pasaran dan rata2 nya mahal.Bayangkan satu nicotine chewing gum dlm rm1 lebih.Boleh guna sampai 12 chewing gum sehari.Rawatan biasa nya ambil masa dalam 3 bulan.Itu kalau orang tu boleh berhenti.Kadang2 ambil masa sampai 6 bulan pun ada.Dan ada juga yang tak berjaya.Masih merokok lagi.


Fatwa pun dah kata merokok ni haram tapi masih lagi ada yang merokok.Sempena nak Ramadhan ni,saya nak cadangkan perokok untuk berhenti merokok. Banyak faedah boleh dapat dengan berhenti merokok ni.Anak2 dan isteri akan lebih sihat dan gembira tau.Duit pun boleh digunakan untuk travel kan.

Untuk itu saya ingin mencadangkan penggunaan Vivix sebagai ikhtiar untuk berhenti merokok. Vivix merupakan cecair botanikal yang kaya dengan sebatian polifenol yang merupakan antioksida yang baik untuk kesihatan



Bagaimana Vivix membantu?

  • Vivix bertindak dengan cara memulihkan semula struktur DNA dan seterusnya membantu menghasilkan sel-sel yang lebih sihat. Sel-sel yang telah rosak akan dibaiki daripada peringkat yang paling asas iaitu DNA.
  • Apabila anda minum Vivix, ia akan menyebabkan anda rasa tak suka / kurang rasa lagi pada rokok kerana Vivix akan buatkan rokok anda terasa pahit. Ini bermakna sel-sel badan anda sedang menolak rokok tersebut.
  • Vivix sebenarnya membantu proses berhenti merokok dengan cara membuang nikotin yang ada pada DNA. DNA yang tercemar dengan nikotin akan dipulihkan dan dimurnikan apabila nikotin yang melekat padanya ditanggalkan. Hasilnya, DNA akan kembali kepada keadaan asal dan menyebabkan perokok akan merasa pahit apabila merokok. Yang mana akhirnya perokok akan berhenti sendiri merokok ekoran dari rasa yang mereka alami tersebut.


  • VIVIX mengandungi kandungan resveratrol yang tinggi dan bertindak sebagai antioksidan yang sangat berkuasa. Antioksidan ini seolah-olah ‘pengutip sampah’ dalam tubuh manusia. Bila kita merokok, banyak toksin yang terkumpul dalam badan kita. Jadi antioksidan ini lah yang membersihkan tubuh kita dari toksin tersebut sehingga satu tahap, apabila toksin-toksin tersebut sudah hilang atau berada pada tahap minima, antioksidan tersebut akan terus ‘mengutip’ toksik2 baru daripada memasuki tubuh. Jadi, jika anda mengamalkan pemakanan dengan antioksidan yang tinggi dan pada masa yang sama anda merokok, rokok tersebut tidak akan rasa sama lagi. 


  • Anda tidak lagi merasa nikmat merokok atau ketagih untuk terus merokok. Lama kelamaan anda akan berhenti. VIVIX juga membantu memulihkan sel-sel anda yang rosak akibat radikal bebas tadi dan menajdikan anda lebih sihat dan berseri.






Anda ingin berhenti merokok atau ingin ahli keluarga anda berhenti merokok?
Jom Vivix. Hubungi saya Fathimah 0132480986 

ATAU
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=8ad52eb96c5f3337ba70f9b251310984


Ingat!!!!keputusan anda pada hari ini sangat penting untuk kehidupan anda dan keluarga pada masa hadapan.

P/S: Sekarang ni tgh promosi beli 2 vivix dapat percuma keahlian n dpt bonus lagi bln depan.
#shakleeeffect
#tsunamishaklee
#liveisamazing
 
#legasishaklee

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *