Bagaimana Mencapai Impian

Insaf sangat bila Dr Fyda Noh share pasal mencapai impian.

 

Padanla kita susah nak dapat apa yang kita nak dalam hidup. Sebenarnya semua bermula dari kita bukan orang lain. Kalau tak takkanla setiap kali azan kita disuruh Hayya Alal Falah(Marilah menuju kejayaan)Bukan sekali tapi tiap kali masuk waktu tu.

 

Sayang bila kita tak yakin dengan diri sendiri sedangkan Allah dah takdirkan kita insan yang terbaik dari umat yang terbaik. Bayangkanla asal kejadian kita dalam banyak2 sperma yang berlumba2 untuk menembusi ovum Allah pilih satuje sperma untuk jadi kita. Dan bila kita dah rasa dunia ni kita  leka, suka bertangguh, salahkan orang lain sampai lupa tanggungjawab kita sebagai hamba Allah. Sampai lupa mati. Tak salah ingat mati. Sebab semua orang akan mati dan bila2 Allah boleh tarik nyawa kita. Kalau asal kejadian manusia ikut aturan tapi kalau mati bila2 boleh mati.

 

Dengan ingat mati kita akan lebih muhasabah apa kejahatan atau kebaikan yang kita dah buat pada orang. Apa yang kita akan tinggalkan untuk anak2 baik ilmu,agama dan harta. Dan kita kena sentiasa baca surah AnNas untuk elak dari bisikan syaitan yang memang kerjanya nak kita jadi kawan dia antaranya

 

1)Bisikan pertama

Rasa ragu2 dengan apa yang kita buat. Takut orang mengata walaupun benda yang kita buat tu benda baik

 

2)Bisikan ke2

Buat kita hilang fokus. Konon nak buat sharing bermanfaat. Sekali terbaca viral sana sini last2 tak jadi. Hancur lebur vision board untuk berjaya

 

3)Bisikan ke 3

Membataskan kemampuan diri. Kononnya kita tak mampu cukupla apa yang ada. Hidup biasa2 je la.Maksud cukup yang sebnarnya tu tak meminta dan tak berharap dengan orang lain. Ni bila tengok orang lain boleh berjaya dan orang tu tak boleh tolong kita mulala timbul dengki.

 

4)Bisikan ke 4

Merendah2kan diri sendiri. Cepat putus asa bila benda yang kita buat tak jadi. Ini lagi syaitan suka.

 

5)Bisikan ke 5

Membuat kita tak bersyukur dwngan apa yang berlaku kat kita. Patutnya dapat rezeki sikit pada harini kita bukan sedih tp hati pun kena ucap syukur sbb at least Allah bagi jugak rezeki.

 

6)Bisikan ke 6

Bertangguh2. Last2 tak dapat apa2.

 

7)Bisikan ke 7

Lari dari tanggungjawab dan salahkan orang lain. Bila tak dapat je apa yang kita nak kita salahkan orang tu orang ni sedangkan salah tu kita sendiri. Allah dah bagi akal. Patutnya tahu mana yang elok mana yang tak elok. Ni tak sibuk cari salah orang sebab kita dapat tak elok.

 

8)Bisikan ke 8

Memberi keyakinan palsu. Maksudnya belum buat dah kata tak boleh. Takda pengalaman. Time kahwin atau beranak boleh pulak redah. Ok je.

 

Sebabtu kita kena atasi bisikan syaitan ni sebab kalau tak smpai bila takkan dapat apa yang kita nak. Syaitan ni kalau kita dah ikut dia seronok la dia. Dekat akhirat tak ngaku dia yang sesatkan kita. Jadi memang nak kena muhasabah balik samada kita ni

 

1)beri kebaikan dan faedah pada orang keliling

2)dah buat benda terbaik untuk hidup

 

ÀTAu

 

1)masalah dan beban pada orang keliling

2)buat benda biasa2 je.

 

Memang terasa sangat banyak benar terpengaruh dengan bisikan syaitan ni. Kena reset balik mindani. Paling terkesan kisah Imam Nawawi yang boleh buat buku 40hadis walaupun umur dia tak lama mana. Deep betul.

 

#Verstailclassroom

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *