Apa Itu Telomeres dan No 3 Punca Pemendekan Telomeres yang Menyebabkan Banyak Penyakit

Badan kita terdiri dari sel2 yang bercantum. Dan sel ini ada genetik/DNA dan DNA ni bertanggungjawab memberikan maklumat genetik pada kuku, rambut. air liur, cap jari dan senang cite semua yang ada dalam badan kita.

 

Sebabtu kalau ada jenayah dari kuku ke rambut ke boleh tau DNA penjenayah sebab DNA semua orang beza2.Tetiba feeling CSI jap.

 

Untuk hasilkan satu DNA perlu ada satu set kromosom baru boleh bentuk DNA. Kromosom lelaki XY. Kromosom perempuan XX. Hebat Allah kan. Dan kromosom ni boleh duduk sebelah2 tapi tak bercantum sebab ada telomeres yang berfungsi melindungi kromosom dari melekat sesama sendiri sebab DNA ni melekit( tetiba teringat buat DNA bawang masa pameran biotek kat sekolah).

Telomeres ni macam topi kromosom gitu dan bila DNA kita sentiasa membahagi sejajar dengan usia bagi menggantikan sel tisu badan yang rosak, telomeres ni akan memendek. Sebabnya telomeres dia takda maklumat DNA dan masa proses DNA membahagi sebab telomeres ni bahagian yang hujung tak semua telomeres dicopy sekali. Lagi cepat dia pendek lagi mudah kromosom melekat antara satu sama lain lagi cepat DNA rosak. Bila DNA rosak, lagi senang kena penyakit macam kencing manis, kanser, jantung dan lain2. Sebabtu lagi ramai orang tua lebih senang berpenyakit dari orang muda.  Boleh tengok video ni nak paham pasal telomeres

Telomeres

 

 

Tapi orang muda kalau cara hidup tak sihat pun boleh mempercepatkan telomeres untuk jadi pendek. Lagi cepat badan jadi tua sebelum usia. Ye la kan bila kena radikal bebas dari pencemaran, makanan tak sihat, tekanan hidup dan rokok lagi cepat rosak DNA nye. Jadi tak hairanla muda2 dah sakit jantung. Bukan memerli tapi ini hakikat. Tak silap sekarang ni ada alat dah boleh kesan badan kita umur berapa.

 

Kalau nak tahu orang lelaki lagi cepat telomeres jadi pendek berbanding wanita. Sebabtu jangka hayat orang lelaki lagi pendek dari wanita.  Dan beberapa punca berikut boleh mempercepatkan telomeres memendek.  Antaranya:

1)Tekanan di Tempat Kerja

Tekanan di tempat kerja selalu berlaku dan bergantung pada orang la macam mana nak handle tekanan tu.  Walaupun tekanan bukan penyakit tapi kalau kerap sangat tekanan perasaan tanpa dikawal dengan baik memang tak baik untuk kesihatan. Ye la bayangkan penyelidik mendapati orang yang mengalami tekanan kerja yang teruk mempunyai telomere lebih pendek yang mana usianya menjadi 10 tahun lebih dari orang yang kurang tekanan kerja.

Raccourcissement des télomères_Vieillissement_Stress

Berlebihan berat badan

Berlebihan berat badan akan menyebabkan keradangan dalam badan dan tekanan oksidatif pada badan. Lagi mempercepatkan telomeres memendek.Bila telomeres memendek usia fisiologi badan akan meningkat. Bayangkan bila berlebihan berat badan,usia fisiologi akan bertambah 8.8 tahun tu.

 

3)Merokok

Kalau nak tau merokok ni boleh sebabkan penyakit pernafasan kronik. Dia macam asma/semput tapi orang kena sakitni asyik susah nafasje. Almaklumla paru2 da kurang berfungsi. Telomeres pun makin pendek. Usia perokok ni jadi 4.6 tahun dari orang normal. Kalau merokok sekotak sehari pulak,usia badan boleh tua dekat 8 tahun berbanding orang tak merokok. Kan tak ke rugi tu.

 

 Cakap pasal ni memang takkan habis. Sebab tu la kita kena jaga kesihatan,jaga pemakanan dan bersenam supaya telomeres kita tak cepat pendek. Kalau tak merokok pulak elakkan dari duduk dengan orang merokok. Sayang badan punya pasal.
Tapi kadang2 ada umat yang tak faham keadaan orang lain dengan selamba je merokok dekat dengan kita kan. Nak marah takut tetiba bouncer ke dihamunnye kita tak ke naya tu.
Sebabtu saya cuba lindungi diri dengan ambil Vivix setiap hari sebab Vivix ni ada kandungan polifenol dan resrevatrol yang mampu mengelakkan keradangan dan mampu memanjangkan telomeres. Saya tak cakap kosong tau sebabnya pengguna Shaklee especially Vivix walaupun umur 80 tahun tapi telomeres dia macam umur 40 tahun gitu. Ini ikut hasil kajian Dr Blackburn,pemenang hadiah nobel 2009 terhadap  pengguna suplemen
Alang2 bulan ni tengah promo Vivix beli 2 less 5% atau beli 6 percuma 1 jom kongsi dengan rakan-rakan untuk kebaikan berganda dengan harga Vivix yang lebih murah.
Berminat?
Hubungi Fathimah
0132480986

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge