9 Tanda Usus Mengalami Masalah

Pernah tak dengar semua penyakit bermula dari perut dan usus. Maksudnya kesihatan kita sebenarnya dipengaruhi oleh apa yang kita makan.  Usus adalah system pertahanan organ yang terbesar dalam badan. Ia akan menapis zat makanan untuk diserap dalam salur darah dan menghalang bendasing yang tidak perlu dari masuk ke dalam salur darah. Usus bocor mudah berlaku apabila usus mengalami radang atau iritasi menyebabkan satu ruang terbentuk di antara sel usus dan bahan asing yang tidak sepatutnya masuk ke dalam saluran darah dan menyebabkan penyakit.

 

Kebiasaanya punca utama adalah makanan yang merangsang keradangan seperti gluten dan sumber tenusu. Gluten akan menyebabkan usus menghasilkan zonulin iaitu sejenis protein yang akan memecahkan jaringan usus. Faktor lain seperti jangkitan, tekanan , toksin dari ubat-ubatan atau makanan dan usia juga akan menyebabkan usus bocor.

Dengan kata lain bila usus bocor, segala jenis bakteria ke toksin ke makanan ke menyerap ke dalam salur darah. Dan ini akan menyebabkan system pertahanan badan yang lain akan memberi signal untuk melawan bendasing yang masuk dalam salur darah dan memberikan tanda-tanda berikut:

  1. Masalah penghadaman seperti angin, mual, cirit birit dan kembung perut.
  2. Asma
  3. Ketidakseimbangan hormone yang menyebabkan sindrom pre menstruasi (PMS) dan sindrom polycystic ovary (PCOS)
  4. Penyakit autoimun seperti psoriasis, SLE dan rheumatoid atritis.
  5. Keletihan melampau atau sakit otot
  6. Gangguan emosi seperti kemurungan, bimbang dan ADHD(attention deficit hyperactivity disorder)
  7. Masalah kulit seperti jerawat atau eczema

8.  Jangkitan Candida (sejenis kulat) pada kulit dan kaki

9.Alahan pada makanan

 

Bolehkah Usus Mengalami Masalah (Bocor)  Diatasi?

Usus mengalami masalah boleh diatasi dengan cara:

1)Buang

Langkah pertama untuk mengatasi masalah usus bocor ialah kenalpasti dan elakkan makanan yang merangsng iritasi jaringan usus.

a) mulakan diet bebas makanan penyebab radang seperti gula, produk tenusu, gluten, soya dan aditif makanan.  Bila dah buat macamni kita dapat kenalpasti makanan yang betul-betul penyebab eczema. Elakkan makanan ini selama 2minggu dan cuba try balik makanan ni satu2 dan tengok kesan dia

b) Buat jurnal makanan. Kalau lepas makan rasa kembung n letihje maknanya most likely tak boleh makan makanan tu.

c,) Elakkan alkohol dan kurangkan penggunaan ubat tahan sakit jenis NSAIds seperti Mefenamic Acid dan Diclofenac Sodium. Ini kerana alkohol akan menyebabkan hati menyerap nutrien dari usus. NSAIds pulak kalau digunakan berterusan selama 2 minggu akan merencat penghasilan prostaglandin iaitu bahan yang dierlukan untuk membina jaringan usus. Lagi kerap penggunaan lagi mudah usus mengalami masalah.

 

d) Kenalasti parasit-berbincang dengan doktor sekiranya ada cacing atau mikroorganisma yang boleh mengganggu jaringan usus

 

2)Ganti(Replace)
Langkah kedua bagi atasi usus yang mengalami masalah ialah berikan badan nutrisi yang diperlukan untuk membina jaringan usus. Sebab bila usus dah mengalami masalah nutrisi dari makanan juga tidak dapat diserap.  Jadi kita perlua) Makan makanan berkhasiat untuk membaiki kerosakan dan membina sel tisu yang sihat. Makan makanan yang tinggi vitamin, mineral, phytonutrien tambahan enzim yang usus perlukan untuk sembuh.  Banyakkan makan sayuran tidak berkanji dan protein. Makan mkanan tinggi lemak yang baik seperti kacang badam sebab ia membntu menguatkan membran sel.

Sementara badan dalam proses penyembuhan,badan akan singkirkan toksin dan bahan buangan melalui usus besar. Makanan berserat seperti sayuran, buah beri, kekacang dan bijirin diperlukan untuk menyingkirkan toksin dengan cepat dan efisien.

 

b) Makan suplemen. Nampak macam membazir tapi kebanyakan pakar mendapati walaupun makan makanan berkhasiat tapi masih ada yang mengalami masalah usus bocor.  Dan di sini saya ingin cadangkan suplemen yang membantu untuk membantu penyembuhan masalah usus bocor.

💟Suplemen yang ada glutamin. Badan kita memerlukan glutamin untuk menyokong system pertahanan dan pencernaan dengan cara memperbaiki sel rosak yang terdapat pada usus kecil. Digalakkan untuk mengambil 10-20g glutamin setiap hari.

💟Suplemen yang ada asid lemak omega 3. Asid lemak omega 3 penting untuk meredakan inflamasi dan membantu membentuk dinding sel usus yang sihat. Kebiasaanya suplemen yang ada omega 3 ni daripada ikan laut dalam maka digalakkan untuk memilih minyak ikan yang selamat dari logam berat macam merkuri

💟Suplemen yang ada quarcetin. Quarcetin bantu nak baiki fungsi usus dengan cara menyokong ikatan usus. Boleh juga stabilkan sel mast(yang rangsang radang/gatal) dan kurangkan histamin dihasilkan terutama untuk orang yang alergik makanan

💟Suplemen yang ada vitamin A dan D. Boleh kuatkan perantara usus dan lapisan usus.

 

3)Seimbangkan.
Bila badan kita dah baiki usus yang mengalami masalah tu, kita disarankan untuk menggalakkan pertumbuhan bakteria baik dalam usus yang boleh melindungi salur pencernaan dan membantu penghadaman.Contoh bakteria baik ialah laktobasilus dan bifidobacteria. Antara cara menggalakkan pertumbuhan bakteria ialah:
1)Ambil probiotik-Probiotik boleh memelihara mikroflora dari dirosakkan oleh antibiotik atau diet yang tidak seimbang
2.Makan makanan yang ditapai macam tempe dan yogurt kerana makanan ini kaya dengan prebiotik dan probiotik yang boleh membekalkan probiotik yang baik untuk perut.  Makanan ini juga bagus untuk mengurangkan paras gula, mengurangkan radang dan bersifat antioksida.

Bila kita dah amalkan 3 perkara ni InsyaAllah usus mengalami masalah ini dapat diatasi. Namun begitu sekiranya korang nak amalkan suplemen yang selamat, semulajadi dan selamat supaya usus mengalami masalah ini berulang saya ingin cadangkan suplemen Set Masalah Usus Shaklee yang terdiri dari :

2)Omega Guard Shaklee-minyak ikan yang kaya omega 3 yang tulen.  Ia telah melalui 3kali proses penulenan yang menjadikan ia bebas logam berat seperti merkuri.  Baik juga untuk memori dan meningkatkan imun tubuh.
3)Vivix-kaya quarcetin dan resrevatrol. Selain fungsi quarcetin yang ada di dalamnya ia juga mengandungi resrevatrol yang boleh memperbaiki sel,meningkatkan fungsi sel dan memberikan tenaga kepada sel untuk mempercepatkan penyembuhan masalah usus.
4)Ostematrix-Kaya kalsium dan magnesium. Baik untuk tulang dan melawaskan penghadaman. Dengan kata lain senang nak membuang.Ostematrix pun ada vitamin D yang boleh menguatkan usus.
5)Nutriferon-Sekali sekala atau pengambilan berterusan nutriferon yang berfungsi sebagai probiotik sangat bagus bagi menguatkan system imun semulajadi tubuh.
Perlukan Suplemen Shaklee ini?
Hubungi Fathimah
0132480986
ATAU

 

 

 

 

 

 

 

Comments

  1. Pingback: Kebaikan ESP untuk eczema | Ummi Qadeer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge