Hukum Bayar PTPTN

Pada saya bayar ptptn tu dah wajib sebab hukum pinjam mesti bayar balik. Dah nama pun hutang.  Hukum bayar ptptn ni of course wajib melainkan yang dah termaktub dalam syarat perjanjian.

Cuba hadam balik hadis ni

Ertinya : Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya” ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 )

Sebabtu kalo rasa hidup asyk susahje walaupun dah kerja cuba tengok ada tak hutang belum bayar. Sebab hutang pun boleh jadi miskin. Hutang bikin sengsara

Lagi satu bila dah hutang ni, mudah nak jadi munafik. Tau tak sebab apa? Sebab salah satu sifat orang munafik bila berjanji dia berdusta. Kata nak bayar bila grad contohnya tapi bila tiba tarikhnya buat tak tahu atau adaje autanya. Takda inisiatif nak bayar sikit2 untuk tunjukkan usaha untuk bayar hutangtu.

At least kalo bulan2 rm50 sebulan lama-lama habis juga.

Tapi ada yang kata kalua rm50 sebulan sampai mati pun tak habis. Pinjam RM60,000 untuk belajar sekali keluar tiada kerja. Nak buat macam mana.

 

Yup. Ini reality masa kini. Susah nak dapat kerja yang setanding dengan pelajaran yang ada. Namun, sebagai seorang graduan, tidak seharusnya duduk sahaja. Cuba fikirkan sesuatu. Sekurang-kurangnya kita tidak membebankan ibu ayah yang telah berkorban banyak benda untuk kita. Takkan kita nak tambah beban mereka untuk bayarkan PTPTN kita sebab hokum bayar PTPTN kan wajib.

 

Jadi, sementara mendapat pekerjaan yang tetap, graduan boleh memilih untuk berniaga sambilan atau menjadi agendropship.Sekurang-kurangnya lepasla buat belanja dan bayar PTPTN dan sekiranya sudah dapat kerja yang tetap pekerjaan sambilan ini boleh topup perbelanjaan dan bayaran PTPTN ni.  Kita perlu ingat PTPTN ni lagi lambat bayar lagi tinggi yang perlu dibayar. Segerakan pembayaran PTPTN supaya kita tidak sengsara di kemudian hari.Sebab sekiranya sudah berkeluarga lagi tinggi komitmen kita dengan perbelanjaan susu,pampers, asuhan dan pelajaran anak-anak.Lagi masak nak bayar PTPTN.

 

Harapkan kerajaan nak mansuhkan PTPTN saya rasa tidak mungkin sebab dalam perjanjian PTPTN pun dah namanya pinjaman.Usahakan untuk bayar seberapa cepat yang mungkin.

 

Susah nak cari kerja dan perniaagaan kan. Apa kata cuba perniagaan yang tak perlu nak guna modal yang besar.Tak perlu nak simpan stok banyak-banyak kat rumah sebab kalau simpan kat rumah karang boleh jadi pekasam dan rugi. Jom berbisnes dengan Shaklee. Dengan modal RM 65, anda sudah boleh bermula. Segala pembelian dan order boleh dibuat secara online. Tidak tahu marketing dan promosi jangan risau kita akan ajar. Nak tahu tak dengan penjualan satu produk boleh dapat keuntungan serendah rm10 sehingga beratus ringgit. Sekiranya target tercapai, bonus akan diberikan Shaklee pada setiap 14hb (ni yang best sebab tak sama dengan Tarikh gaji biasa) dan nilai bonus boleh capai sehingga berpuluh ribu ringgit.

 

Berbisnes dengan Shaklee bukan sahaja jana duit, malah jaga kesihatan dan boleh tambah ramai kenalan kerana agen Shaklee berada di serata Malaysia

 

Berminat nak sertai Shimmer group Shaklee?

Jom sertai kami.

Hubungi saya

Pengedar Shaklee PAsir Gudang

Fathimah Azzaharah binti Kamaludin

0132480986

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge